WP Service & Support
Skrevet av Frode Heimen

Hvordan starte nettbutikk

Illustrasjon av mobil med nettbutikk elementer
Facebook
Twitter
LinkedIn

Det er jo egentlig svært spennende å gå med planer om noe nytt. Spesielt når det gjelder nettbutikker (synes jeg) – Kanskje er du gründer som vil prøve noe nytt, eller så driver du allerede en tradisjonell butikk og vil nå andre – hvordan går vi frem fra ide til drift? Og hva må du tenke på? Det får du svar på her. 

Husker du "ost er ost"-reklamen?

En nettbutikk bør ikke overlates til tilfeldighetene. Spesielt om det er en side, hvor du har planer om å tjene penger. Løsningene du velger som fundament for nettbutikken er viktig. Og «nettbutikker, er nettbutikk» holder ikke vann. 

Om du har en hobby og vil prøve å selge noen produkter på nett, så løper du mindre risiko, og står mer fritt til å prøve deg frem. Prøv gjerne flere forskjellige løsninger. 

Men før vi går på plattformer, så er det noe du kan og bør gjøre først. 

Markedsundersøkelse i miniformat

Er det er marked for det du skal selge? Vil det være krevende? Som en del av forretningsplanen din, og tradisjonell markedsundersøkelse, så anbefaler jeg å snakke med en som er ekspert på søketrafikk.

  • Hvor mange søker etter produktet/tjenesten.1
  • Hvor tøff er konkurransen?
  • Hvilke ord må jeg bruke?
  • Hvilket domene skal jeg velge?

1 Hele denne nettsiden er resultat av oppdaget søkeord og muligheter. 

Det er stor forskjell om du selger «reiser til middelhavet» eller «cruise i middelhavet» – og det er denne forskjellen du bør kunne noe om FØR du i det hele tatt registrer navnet på nettbutikken. 

En slik undersøkelse for å få essensen er gjort unna på et par timer, og verd hver krone. Du kan selvsagt få en inngående analyse også, som forteller deg helt nøyaktig hvilke kategorier du bør ha i nettbutikken, hvilke sider du bør ha med, samt hva du bør skrive om. 

Det kan til slutt være forskjellen på ingen og mange besøkende og salg.

 

 

Hvilken plattform skal du velge?

Nettbutikker kan kategoriseres ganske likt som publiseringsløsninger.  Med alt fra malbaserte «gjør det selv»-nettbutikker, til komplekse flaggskip for skreddersydde store nettbutikker.

Vi tar en liten dukkert inn i denne verden. 

SaaS - Gjør det selv nettbutikker

Du trenger ikke tenke på servere, du trenger ikke tenke på programmering, alt du trenger å gjøre er å registrere deg, tilpasse innhold, farger og laste opp en logo før du legger inn produktene. 

Du kan være i gang i løpet av noen timer. Det er jo både fristende, rått og kult, men ikke alltid riktig. 

Fordeler

Du kommer raskt i gang

Prisene er ofte lave i starten

Klarer som ofte det meste selv

Trenger ikke være designer eller utvikler

Lav investering, fint til å teste markedet

Ulemper

Ikke alltid like enkelt å skifte leverandør. Pass på at du kan eksportere/importere produkter. 

Ofte begrensninger på valg av betalingsløsninger

Kan være vanskelig å nå kundeservice hos enkelte

Ingen eller begrenset mulighet for skreddersøm 

Du MÅ være obs på avtalevilkårene, da du gir fra deg rettighetene til egen tekst, bilder og innhold til enkelte! Er du sensitiv på sånt, så bør du være på vakt.

SaaS - Noen eksempler på leverandører

Det finnes hundrevis av løsninger, men vi tar for oss bare et par-tre eksempler. 

 

Shopify

shopify skjermbilde

Shopify har blitt en av verdens største plattformer i sin sjanger. Og du er i gang på 1-2-3. De har også høy rating blant brukere og også for sin support. 

I tillegg til å betale månedlige kostnader for løsningen, må du også betale en transaksjonskostnad på toppen. Det vil si at når du får høyt volum, så kan det være lurt å ha en annen løsning – veien dit kan være lang. 

Dårligere støtte for artikler og innhold, og du står ikke like fritt til å forme dette.

Det er også noen mindre SEO utfordringer – men som for de fleste ikke vil ha noen avgjørende faktor. 

Passer best til de som vil ha en «ren nettbutikk» – og ikke en «nettbutikk som en del av en større side». 

https://en.shopify.no/

Wix

Skjermbilde av nettsiden til wix shopping


Har i motsetning til Shopify ingen transaksjonskostnad, er ansett som svært brukervennlig og lett å sette opp. Man kan svare på noen spørsmål om bedriften, og så får man et forsalg på oppsett. Wix er også i et rimeligere segment. 

Malene ser bra ut, men er ofte fortsatt maler. Du kan tilpasse med «dra og slipp» editor, men står selvsagt ikke fritt til å lage hva du måtte ønske. 

Mer beryktet for sin support, men det kan jo endre seg. Sidene kan fort bli litt for trege og løsningen anbefales ikke i det øyeblikket du får mange produkter og mer trafikk. Utfordringen da, er at det er ikke mulig å flytte nettbutikken til annen server eller leverandør, og du må bygge på nytt, i en annen plattform. 

Kan være en rimelig inngangsbillett til å teste markedet. Pass på å sette deg inn i SEO-delen av Wix, slik at du blir funnet. Men ha i bakhodet at du på et eller annet tidspunkt må bytte – men kommer du dit, så er det ofte verd det. 

https://no.wix.com/ecommerce/starte-nettbutikk

BigCommerce

Skjermbilde av nettsiden til BigCommerce


I motsetning til de andre som er nevnt her, så er BigCommerce, mer kompleks. De sikrer seg inn på mellomstore og store nettbutikker.  Helt klart en dyrere løsning enn de fleste. Men jevner seg ut når du kommer på de større pakkene.

De er har en omsetningsbegrensning pr plan, men treffer du den, så har du nok råd til å oppgradere.

De har også færre alternativer innen betalingsløsninger enn konkurrentene. 

Sterkere på B2B og har også støtte for headless, samt tilbyr priser i lokal valuta om du selger over grensene. 

Du bør forvente å investere mer tid, penger og kan potensielt trenge teknisk hjelp, om du vil utnytte API og headless-funksjonene. 

https://www.bigcommerce.com/

Verd å nevne (SaaS)

Mystore skjermbilde av nettsiden

Mystore.no – Norsk løsning som er integrert med datakasse, kan passe godt for de som allerede har en butikk.  Følgelig norsk support, som gjør mystore til et godt alternativ. Dyrere løsning som begynner på 999,- pr måned. 

Skjermbilde webflow nettside

Webflow – en løsning som gir det mulighet til skreddersøm av utseende, men krever at du har litt utviklererfaring (css). Vanskelig å lære seg for målgruppen, og blir fort begrenset for en trent ut vikler. I samme bås som Wix. 

Open Source E-handel

Hovedforskjellen mellom en SaaS-løsning og Open Source, er at du må eie eller leie en server selv. Du står dermed fritt til å ha din plattform der du selv ønsker, med den ytelsen du ønsker. 

Open Source er i utgangspunktet gratis, men det finnes profesjonelle tillegg som du kan velge å kjøpe eller lisensiere. 

Du står også mer fritt til å tilpasse og programmere inn de løsningene du ønsker. 

Fordeler

Du har kontroll på hvor du lagrer data.

Betydelige tilpasningsmuligheter.

Ingen kapasitetsbegrensning eller «plan» for å få tilgang til funksjoner. 

Du kan lettere flytte data og innhold til nye plattformer.

Du kan tilpasse database og innhold  i større grad.

Enklere for webutviklere å skreddersy.

Bedre SEO kontroll

Ulemper

Må passe på at systemet utvikles og har utviklerkompetanse tilgjengelig.

Krever stort sett alltid noe eller mye teknisk kompetanse. 

Du er selv mer ansvarlig for sikkerhet.

Ikke alltid lett å vite hvilke tillegg som er gode.

Kommer ofte kostnad «up front» for utvikling, design og oppsett.

 

Open Source - Noen eksempler på leverandører

Magento Open Source

Skjermbilde av Magento Open Source sin nettside


Magento er blant de største aktørene med 9 % markedsandel, så har de kun Shopify og WooCommerce foran seg på listen. Som WordPress, er Magento også en kjent CMS plattform med utvidelser med ehandelsløsninger. 

Magento både Open Source og Commerce versjonen ble kjøpt opp av Adobe, og hvordan det utvikler seg i fremtiden er ikke godt å si. Med Adobe i ryggen så kan dette bli en spennende aktør å følge med på. 

Utfordringen med Magento er at det er en krevende løsning å meste for utviklere. Det gjør at de er sjeldnere, men de finnes. Løsningen er også relativt krevende og du bør kjøre den på en dedikert server med god ytelse. 

Fra et SEO ståsted så må man ha FTP eller filtilgang da enkelte maler eller filer kan legges utenfor CMS-administratoren, og er utilgjengelig for redigering via vanlig innlogging.

Commerceløsningene som vi kommer tilbake til senere, altså en eiendomsbeskyttet programvare som eies av Adobe, er her ganske dyr, om du ønsker å gå bort fra Open Source til lisensiert versjon.  

https://business.adobe.com/products/magento/open-source.html

WooCommerce (Vårt valg)

Skjermbilde av WooCommerce sin nettside


Med WordPress som sitt CMS, så er WooCommerce markedsleder med stor ledelse foran de andre. Skalerbarheten i denne kombinasjonen er ganske unik. Man kan starte i det små og man kan skalere til stort. 

Tester viser at nettbutikker med tusenvis av produkter og transaksjoner yter bra, men da må sidene følgelig være optimalisert, og serveren god. Det er ikke plattformen som setter begrensningene. 

WooCommerce er vår foretrukne nettbutikk nettopp på grunn av fleksibiliteten og den store tilgangen av utviklerkompetanse. 

Ulempen er at gratisversjonen er begrenset, du vil måtte påregne å kjøpe noen tillegg for å få det helt slik du ønsker. Men prisene er stort sett ikke avskrekkende. 

Fordelen er at som markedsleder, så er alt av integrasjoner tilgjengelig, både til regnskap og logistikk m.m.

https://woocommerce.com/

nopCommerce

Skjermbilde av nopCommerce sin nettside

Vi tar med nopCommerce, fordi den skiller seg ut fra de andre eksemplene, og er blant de største som er utviklet i Microsoft ASP.NET teknologien.  Denne løsningen er derfor ofte et naturlig valg for utviklere som besitter ASP.NET kompetanse. 

Nye versjoner kommer i tråd med utviklingen av .NET rammeverket og løsningen er ganske skalerbar. 

Vi har inntrykk av at kompetansen rundt nopCommerce i Norge er relativt liten, noe som egentlig er overraskende, siden ASP er et etablert programmeringsspråk. Utviklermiljøet i forum og miljøet rundt programvaren får derimot gode skussmål. 

nopCommerce er bygget for å være skreddersøm. 

Løsningen er en mer ren nettbutikk, med svake løsninger for CMS-funksjoner. 

Om du foretrekker Microsoft teknologier og windows-servere så kan dette være en god løsning for deg.

https://www.nopcommerce.com/en

Verd å nevne (Open Source)

Skjermbilde fra osCommerce sin nettside

osCommerce – En gammel traver som har vært rundt oss i over 20 år. Kommer ofte med «ett-klikks-installasjon» på mange servere. Her er det meste gratis, men hjelp av en osCommerce ambassadør koster penger. 

OpenCart – har integrasjon til Klarna som er en populær betalingsløsning her i Norge. Det meste her er gratis, men kan være teknisk krevende. Bra for de som følger MVCL (vet du ikke hva det er, så kan det være greit å prøve noe annet.)  

Produsenteid Programvare (lisensiert)

I motsetning til Open Source, som er tilgjengelig gratis, så er det også løsninger som er utviklet av en bedrift, og selges lisensiert. På engelsk omtales dette som «Proprietary software» eller «non-free» – som gjør at du må kjøpe eller leie løsningen. 

Prisnivået er ofte i en mer high end skala. 

Fordeler

Ofte nøkkelferdig løsning, tilpasset dine behov etter skreddersøm.

Profesjonelt utviklerteam.

Du kan konsentrere deg om drift. 

Ofte valgt fordi det integreres med andre forretningskritiske løsninger (ERP, CRM, PIM osv) 

Ulemper

Låst til leverandør og deres utviklingsteam.

Du eier ikke programvaren.

Fordrer satsing, det er ikke her du starter med en prøve/feile-filosofi og begrenset budsjett

 

Lisensiert - Noen eksempler på leverandører

Salesforce Commerce Cloud

Skjermbilde fra nettsiden til Salesforce Commerce Cloud

Dagens første ut i denne kategorien er Salesforce Commerce Cloud, ofte et naturlig valg for brukere av Salesforce CRM.

Med en større teknologisk driftsplattform som overlapper CRM, support, ehandel og markedsføring m.m. så kan man få systemer som kommuniserer på tvers. 

Man har ofte spesielle grunner til å velge denne løsningen, og gevinsten ligger nok mye i å ikke bruke dette som en stand-alone løsning. 

Her ligger det i navnet «cloud» at du ikke bestemmer hvor dette installeres, og løsningen ligger i skyen. Her trenger man ikke være bekymret for ytelse. 

Salesforce har ofte et enormt hav av funksjoner i sine løsninger, som kan for mange oppfattes som uoversiktlig. 

https://www.salesforce.com/products/commerce-cloud/overview/

Adobe Commerce (Magento)

Skjembilde av Adobes nettside for magento

Adobe kjøpte for litt siden Magento, som nevnt lenger opp kommer de også med en open source plattform, men også med en lisensiert løsning. 

Dette er et spennende oppkjøp, hvor fremtiden kan bli interessant. Adobe er et massivt selskap som omsetter for ca 115 milliarder kroner. 

Musklene for videreutvikling og samspill med andre Adobe-produkter kan gjøre dette til en løsning å «se opp for» – Det ser ut som om de går i en retning som ikke er «nøkkelferdig» men en mer profesjonell SaaS løsning med egen sidebygger. 

Prisene er ikke åpent tilgjengelig. 

https://business.adobe.com/no/products/magento/magento-commerce.html

 

Oracle Commerce

Skjermbilde fra Oracle sin nettside

Som Adobe, så er også Oracle et massivt internasjonalt selskap. Her varierer brukervurderinger fra topp til bunn. Kompleksitet med å sette i gang trekkes mye frem. 

De opplever også mye ros som rask levering, fantastisk kundeservice. Mens prismodeller får mer pepper sammen med at betalingsløsningene virker trege. 

Fra et ståsted med mange års erfaring fra ehandel og webutvikling, ville dette bli vurdert som feil løsning for de aller fleste norske bedrifter. Og målgruppen ser mer ut til å passe high end.  


https://www.oracle.com/cx/ecommerce/

Valg av plattform konklusjon

Man kan ikke rangere løsninger fra «best til verst» – da ditt behov, kompetanse, kapital og ambisjoner er ganske avgjørende. 

Vi ser ofte at noen velger for store eller for begrensede løsninger. 

SaaS-løsningene av «gjør det selv»-typen har en lav inngangspris og egner seg perfekt for dem som ønsker å teste netthandel eller lære. Har man begrenset budsjett så kan dette være stedet å starte. 

Vær skeptisk om du har bilder, tekster og informasjon hvor du har copyrights eller andre rettigheter. Da enkelte av løsningene tar eierskap til alt innhold i deres løsninger. Les vilkår nøye. 

Vær forberedt på å bytte plattform og da lage ny nettbutikk fra bunnen av, på et eller annet tidspunkt. 

Open Source kan i større grad skreddersys og du bestemmer selv hvor du skal drifte løsningen. Krever ofte en viss teknisk kompetanse. 

Passer for svært mange norske bedrifter. Det er få som vil oppleve å bli for store. 

Pass på at du har teknisk kompetanse tilgjengelig. Et større utviklermiljø gjør at du kan flytte alt til noen andre uten å være låst til leverandører eller kompetansemiljøer. 

Lisensierte løsninger er ofte, men ikke alltid high end. SaaS og lisensierte løsninger begynner å ligne mer og mer, men skiller seg mer i kompleksiteten. 

Salesforce CRM er ganske utbredt, og kan være verd å vurdere om du allerede har det. 

Adobe Commerce er verd å følge med på, men i skrivende stund er det ikke lett å fange opp hvor de går.  

Vi anbefaler de aller fleste til å vurdere WooCommerce, men om det ikke er rett for deg, så sier vi ifra om det. Spør oss om du vil ha råd.

Ta riktige strategiske valg

Hobby eller proff? – Skal du prøve deg frem, eller gå all in? Er det kritisk om du får nok salg eller ikke? 

Hvor får du produktene fra?  Og hvor lang leveringstid er det? Eller skal du lage noe selv? 

Hvem skal du selge til? Skal du selge til bedrifter? Til enkeltpersoner? Venner og kjente? 

Markedsføring: Kundene kommer ikke av seg selv. Hvordan skal du få tak i nok kunder? Tenk tidlig på markedsføring. 

Tid: Hvor mye tid har du til vedlikehold? Produkter og innhold må både produseres og oppdateres. Har du tid til å jobbe med nettbutikken? Skal det settes ut til andre, eller vil du ansette? 

Skal du starte nettbutikk i dag? Eller har du tid til å vente på produksjon og utvikling? 

Logistikk: Hvor har du lageret ditt? Hvordan skal du sende varer? Hvordan skal du håndtere klager og returer? 

Skal noe automatiseres? Skal du ha lager selv? Eller bestille opp ved salg? 

Integrasjoner: Må løsningen fungere med regnskapssystemet? Har du behov for PIM? (vet du hva det er, så er du nok aktuell) 

Hvilken betalingsløsning foretrekker kundene? 

Skal du samle inn data og bruke det i noe annet? 

Hva er unikt? Hvorfor skal vi bruke din nettbutikk foran andre? Har du en egen vinkling? Noe ekstra?

Strategi er et stort emne, som legger grunnlag for hele bøker. Dette er bare noen få punkt du bør tenke på. 

Å velge riktig plattform er et stort viktig første skritt i drømmen om din egen webshop. 

Ta gjerne kontakt med oss så bistår vi med det neste steget for å starte nettbutikk.