Starte nettbutikk med WooCommerce?

Om netthandel og shopløsninger

Drømmer du om å starte nettbutikk?

Når du planlegger å lage nettbutikk, så er det en del ting å tenke på. På denne siden vi ta deg igjennom en del av de tingene du må tenke igjennom når du skal starte med salg online.

Vi skal også se igjennom forskjellige nettbutikkløsninger og forklare hvorfor vi velger å tilby WooCommerce, som en utvidelse til WordPress. 

Når du har lest dette, vil du kunne ta gode valg når du velger den beste nettbutikk- løsningen.  

 

 

Innholdsfortegnelse

10 Gode råd for deg som vil starte en nettbutikk

Tekstforfatteren på denne siden har drevet med tekniske løsninger for netthandel siden 1999 og har både utviklet egne løsninger og prøvd forskjellige plattformer. Favoritten er WooCommerce, men det trenger ikke være riktig løsning for deg.

1. Sjekk markedet godt før du starter

En av de vanligste feilene vi møter i norske nettbutikker, er feil valg av ord, og man treffer ikke det riktige søkevolumet. Eller enkelte bruker ikke de samme ordene som kundene bruker. Dette er som å sette en hytte langt inni skauen og tro at man står midt i storgata. Søk råd med gode SEO konsulenter. Det kan fort lønne seg. Sjekk også prisnivået.

2. Gjør organisasjonen klar for netthandel

Har du en god logistikk på plass? Hvordan skal du pakke og sende varene? Har du rutiner for reklamasjoner og returer? I dag tar de færreste av fra start, så man kan vokse mens vegen blir til. Det er likevel viktig å tenke over, hvordan rutinene skal være, spesielt om du til vanlig selger varer i tradisjonell butikk – for det er ikke helt det samme. Du bør forvente kontinuerlig jobbing med en nettbutikk. 

3. Du MÅ ha en markedsplan og drive med markedsføring

Hvem er målgruppen? Hvordan når du dem? Hvor stort budsjett planlegger du å bruke hver måned? Nettsiden din er usynlig til å begynne med. Uten litt ståhei, show og annonser blir det lite trafikk. Konkurransen om oppmerksomheten er hard. 

4. Velg kanalene med omhu

Man må ha en stor organisasjon om man skal rekke å være aktiv i alle sosiale medier. Det er lett å gape over for mye, slik at man blir dårlig på alle. Det er bedre å være god på en, enn dårlig i 10. Eller du kan outsource dette til et byrå, om du ikke har tid og kapasitet. 

5. Tenk på transportkostnader

Vi observerer en del spørsmål i forum på nett for å finne rimeligere speditører og fraktløsninger. Tenk på fraktkostnadene i planen, slik at du er bevisst og kan finne løsninger som passer deg tidlig. Transportkostnader for e-handel bør ikke kommer som en overraskelse. 

6. Bruk litt ekstra penger på en god server

Etter få sekunder (3) så begynner du å miste omsetning.  Skal du ha en nettbutikk, må du sikre at nettsiden responderer og svarer raskt. Vi er gode på WordPress Hosting og kan hjelpe deg til å velge riktig løsning, samt skalere etter hvert som behovet vokser. 

7. Tilpass produkttekst og bilder

Ikke importer produktdata og bilder fra leverandøren. Vel det er bedre enn ingenting. Men ingenting er bedre enn unike tekster og bilder.  Dette har med SEO og synlighet i søkemotorene å gjøre. Bruk tid på å forbedre bilder og tekst – jo mer informasjon kunden finner, jo bedre. 

8. Velg riktig betalingsløsning

Noen betalingsløsninger egner seg ikke for alle. Om du driver B2B så er de fleste ikke interessert i å bruke betalingsløsninger som privatkunder normalt bruker mest, som f.eks Vipps.  (Selv om de kan brukes til B2B, så er de ikke nødvendigvis best) – Vil du fakturere selv, eller bruke fakturapartner? 

9. Sett deg inn i personvernregler

GDPR er et uttrykk du må kjenne. Personvernreglene er strenge og viktige når man har en nettside og samler inn persondata. Her er det ofte lurt å hente inn råd fra juridiske rådgivere. Bryter du reglene her, så kan du risikere bot basert på prosent av omsetningen for hele organisasjonen, så selv om nettbutikken er liten og uviktig, så kan det fort bli dyrt. 

10. Velg riktig og beste nettbutikk løsning

Når du skal drive egen nettbutikk, så er det viktig å velge beste nettbutikkløsning for deg. For som med CMS, så er det mange plattformer å velge i.  (Lenke til side om CMS) og prinsippene er like. Noe er enkelt å sette opp selv, mens man har skreddersøm i andre enden av skalaen. 

Slik velger du riktig løsning for nettbutikk

Akkurat som med publiseringsløsninger, så ser vi ofte at mange har valgt feil plattform for sin nettbutikk. Det kan være enten for enkle løsninger, eller for komplekse løsninger. Noen er låst, og andre kan ikke ha gode betalingsløsninger. Hva du velger som plattform er ganske viktig. 

Vi anbefaler at du også leser hva vi skrev om forskjellige CMS-systemer, da de samme prinsippene gjelder for nettbutikker. (Som ofte, men ikke alltid er en utvidelse fra et CMS-system) 

Det er også lurt å velge en løsning som lar seg integrere med regnskapssystemet. Det er kjedelig å legge ned hundrevis av timer, for så å oppdage at man må bytte regnskapssystem eller plattformen for e-handel. 

 

Gjør det selv webshop

Der hvor man finner websidebyggere, finner vi også dra og slipp butikkbyggere. Her er ofte strukturer og maler litt satt, man kan bytte farger, logoer og innhold, men rammen er ofte låst. 

Eksempel på løsning: Shopify
Shopify er en «alt i ett» løsning hvor du kan være oppe å gå i løpet av timer.  Dette er en mye brukt løsning for de som ønsker å prøve ehandel uten å investere for mye. 

https://www.shopify.com/

Eksempel på løsning: Mystore
Man kommer ikke utenom denne kategorien uten å anbefale norske mystore, samme prinsipp og kan også kobles til datakasse, som er kasseløsning for butikk, etter norske lover og regler. De tilbyr også mulighet for skreddersøm. 

 

Nettbutikk som utvidelse til CMS

Mange har startet vegen til en webshop igjennom å ha en CMS som skaffer lesere og mulige kunder. Det er ganske vanlig å utvide CMS løsningen med en ecommerce plugin. For WordPress, så er WooCommerce mest vanlig, som gjør at du bygger nettbutikken, på samme måte som du lager nettsidene i CMS-løsningen. Grensesnittet er da for mange kjent. 

For andre løsninger, har man også Craft Commerce for Craft CMS, og også Squarespace har egen utvidelse for netthandel. 

Nettbutikkløsning med CMS som tillegg

Noen løsninger er rene ehandelsplattformer, men man kan publisere innhold i tillegg. Her har CMS-delen oftere svakere funksjoner, da det ikke anses som det viktigste. 

Her finner vi løsninger som BigCommerce og Magento. Magento krever gjerne litt mer teknisk kompetanse og har opplevd å miste brukere til Shopify, samtidig som skreddersøm gjør at Magento kan utføre funksjoner som ikke Shopify får til. 

Også CRM-løsningen Salesforce har egen Commerce Cloud for netthandel. 

Markedsledende løsninger

WooCommerce er markedsleder, med ca 30 % av markedet, tett fulgt av Shopify 18%. Det er en stor andel i «andre» 1

Som med CMS så er det noen fordeler ved å velge en markedsleder. 

Du vil alltid finne faglig kompetanse og et større utvalg av løsninger og tilpasninger til markedsledere. 

1 https://www.cloudways.com/blog/top-ecommerce-platforms/

Pris, budsjett og ambisjoner

Det som avgjør hvilke løsninger som passer best for deg er en kombinasjon av pris, budsjett, kapasitet og ambisjoner. 

Ønsker du å gjøre alt selv og spare penger? Da er «ferdigløsninger» riktig veg å gå, ala Shopify og Mystore. Begge løsningene er ok steder og starte, og kan skaleres relativt bra. 

Ønsker du mer kontroll på utseende, større fleksibilitet i forhold til utseende og gode integrasjonsmuligheter med CMS, så er WooCommerce et godt sted å starte. 

Jeg pleier å si at skal du satse på nettbutikk, som lykkes så må du investere som om du ansetter din aller beste selger.  Det er noe i det, selv om det ikke alltid er riktig. 

WooCommerce kan være like rimelig som alt annet, og er i grunnversjonen gratis. Det er gjerne 3.partsløsninger som har en kostnad med seg, i tillegg til utviklingskostnader. 

Som med WP, så er WooCommerce markedsleder – det ligger mange fordeler i å ha utviklingskompetanse tilgjengelig – noe man får med WordPress + WooCommerce. 

 

Vi anbefaler WooCommerce

WordPress og WooCommerce er en svært godt match. Du får en administrasjon for både publisering av nyheter, artikler og produkter. 

Det er få ting som er så fantastisk som å ha en 100% skreddersydd nettbutikk – håndkodet. Og har du noen millioner å avse, samt et team av fagfolk tilgjengelig med god tid, så er ikke WooCommerce nødvendigvis riktig for deg. 

Men for alle andre, som vil være et sted mellom «gjør det selv» og «all in» så er WP + Woo et godt sted å være. 

Fordelene er mange. Skalerbarheten, tilpasningsmuligheter er unikt i denne kombinasjonen. De fleste aktører rundt WordPress og Woo har en integrasjon som er omtrent på «klikk og aktiver»-nivå. 

Det å utvikle egne integrasjoner kan både være tidkrevende å dyrt. 

Det er også relativt enkelt å sette i gang, og man kan begynne i det små, for så å bygge ut senere. I motsetning til større prosjekter som må planlegges og utvikles til et visst nivå før lansering, eller ferdigløsninger, hvor du relativt kjapt kan oppleve at den tilpasningen du ønsker er umulig. 

SEO er svært viktig

Det er også et annet svært viktig moment bak anbefalingene våre om WP og WooCommerce, og det er synlighet på nett og SEO. 

Bortsett fra håndkoding, så er det ingen løsninger som er så fleksible og godt utviklet med tanke på full kontroll på SEO – dette er viktig for at du skal bli funnet, når noen leter etter dine varer og tjenester på nett. 

Fritt valg i betalingsløsninger

Du kan velge betalingsløsninger fritt, for så og si samtlige har integrasjoner til Woo. 

Selv om vi foretrekker, og også anbefaler denne løsningen for de aller fleste – så ligger det en stolthet i å anbefale riktig løsning også – for det er du som skal være fornøyd, ikke vi.