© WordPress Service & Support – SEO
Denne nybegynner guiden har som mål å være en guide for deg som ønsker å lære WordPress, for å lage en WordPress nettside.
Her går jeg igjennom alle punktene og innstillingene i en standard WordPress-installasjon. Til slutt skal du være i stand til å opprette sider selv, og forstå kontrollpanelet. Lenker for videre læring og lesing finner du til slutt på siden.
WordPress kan være ferdig installert på serveren, eller tilgjengelig via en ett-klikks-løsning. For de aller fleste så er det alt du trenger å tenke på. Det er også mulig å installere WordPress lokalt, men da er du gjerne en såpass avansert bruker at du kan hoppe over dette.
Det er to navigasjonsfelter i WordPress – navigasjonen som ligger horisontalt i toppen kalles «Adminbar». Den vertikale menyen til venstre kalles for «Adminmenu».
Med det samme du har logget inn, så er du på kontrollpanelets forside. Her har du mulighet til å se diverse oversiktsbilder, som endrer seg alt etter hva du velger å installere.
Disse feltene i adminbaren er verd å sjekke ut. Før musen over hvert punkt for å avdekke flere muligheter.
Under WordPress-logoen, har du mulighet til å finne dokumentasjonen, søke brukerstøtte og en lenke til wordpress.org.
Huset og domenenavnet tar deg til nettsidens front, eller tilbake til kontrollpanelet om du allerede ser nettsiden.
Snakkeboblen med en null viser antall uleste kommentarer.
Pluss-ikonet med «Legg til» er snarveger for å legge til nytt innlegg, ny side m.m. Helt til høyre finner du din profil og logg ut.
På høyre side av adminbar kan du redigere din profil. Hold musepekeren over brukernavnet eller bildet, og det vil åpne seg en liten meny.
Her kan du redigere profil, eller logge ut.
I profilen kan du velge fargeoppsett, og velge visningsspråk for kontrollpanelet
Du vil legge merke til at det er to felter her fra starten av, «Innlegg» og «Sider» – Dette kalles for «post types». Du kan ved hjelp av utvidelser eller programmering utvide antall post typer, til f.eks ha en egen for campinghyttene du leier ut, eller for å liste opp ansatte m.m.
Men vi starter med det to.
Et innlegg har mer nyhetspreg og er mer å regne som en «artikkel» tradisjonelt sett tettere knytt opp mot en publiseringsdato.
Svært mange blander dette, og sliter med å vise riktig innhold på riktig sted. Tenk som en avis, alt som er nyheter skal i innlegg, alt annet skal på sider.
Under media finner du mediabiblioteket. Her kan du laste opp bilder, ikoner, logoer, videoer og alt av mediafiler som nettsiden din måtte trenge.
Du trenger ikke laste opp bildene her før du skal bruke dem. Når du skriver artikler eller lager sider, så får du mulighet til å laste opp bilder derifra. Men om du trenger å finne de igjen, så er det altså her.
Det er noen filtyper som ikke lar seg laste opp som standard. Det er måter å komme rundt det på.
På bildet over så ser du hvor du kan se maksimal filstørrelse for opplasting. Dette er en begrensning som er satt på serveren, og en serveradministrator må endre på dette.
Så i stedet for å lete etter en innstilling som mange gjør, så er det bare å kontakte serverleverandøren, eller så finnes det også en utvidelse for dette, som du kan installere.
Gå til utvidelser -> Legg til ny -> Søk etter «Increase Max Upload Filesize»
Her kan du se og redigere kommentarer som har kommet på innleggene dine.
Dette kan du ignorere om du har slått av muligheten for å kommentere i innstillinger for diskusjon.
Du trenger ikke noen bruksanvisning for å forstå hvordan du jobber med kommentarene.
En av fordelene med WordPress nettsider er muligheten til å velge utseende. Det gjøres under utseende – tema, eller «apperance –> theme» om du ikke har byttet fra engelsk.
Her kan du velge mellom forhåndsvalgte stiler, eller laste inn nye.
Du kan søke fritt, eller bruke funksjonsfilter, f.eks søke på ehandel eller «mat og drikke»-tema m.m.
Det er tusenvis av tema å velge mellom, som gjør at alt du trenger å gjøre er å bytte ut tekst, bilder og logo.
Du må være obs på at ikke alle temaene er like enkle å oversette, så det kan gå en del tid på å finne ut av det. Tipset her er å laste inn en plugin som heter «loco translate» av Tim Whitlock.
Mulig med skreddersøm: Når det likevel gnager og ikke helt passer, så kan man alltid skreddersy. Om dette er en midt i blinken artikkel for deg, så trenger du trolig hjelp til å skreddersy en WordPress mal, men det går altså an.
Tips, slett temaer som du ikke bruker.
Det er en del innstillinger du kan tilpasse. Hva det er varierer fra tema til tema, men grunnleggende er mulighet for å bytte logo, tittel på nettsiden og slagordet. Samt laste opp et nettstedikon. Det er det lille ikonet som vises i nettleserens arkfaner. (kalles favicon)
Du kan også velge om forsiden skal vise de siste innleggene, eller om det skal vise en spesifikk side i stedet.
Utseende –> Tilpass er et sted du ønsker å sjekke ut.
I menypunktet menyer, kan du redigere hvordan navigasjonen på nettsiden skal se ut. Her kan du endre tekster, legge til, fjerne eller endre rekkefølge.
Du kan også opprette forskjellige menyer, om du f.eks har en i bunnen av nettsiden, eller en egen for mobilvisning.
Advarsel! Klikker du inn her, får du også en advarsel. Her kan du endre på kildekoden til selve temaet. Du kan redigere programmeringsfunksjoner m.m. Dette område bør du ikke gå inn på om du ikke har kompetanse til en webutvikler. Siden du fortsatt leser, så antar jeg at du ikke har det. – Alt du trenger å vite for nå.
Om du ser på WordPress som en kjøkkenmaskin, så er utvidelser, stedet hvor du finner kvern, visper, milkshakamaskin m.m. Alt som ikke er standard, må enten kodes eller finnes her.
For å legge til ny, går du til Utvidelser –> Legg til ny.
I skrivende stund er det nesten 60.000 forskjellige utvidelser å velge mellom.
En operativ og voksen nettside kan ha mellom 20 – 30 plugins.
Om du først lærer WordPress, så er det greit om du gjør det på en hobbyside som du kan herje med, for du vil gjøre feil, og du vil ha bruk for WordPress support, før eller senere. Det er svært mange forum, blant annet på facebook, hvor du kan spørre om hjelp. Ikke del ut brukere til fremmede!
Det er en del typer utvidelser du bør ha, men det er for en annen artikkel.
Videre nedover menyen, så kommer vi til brukere og tilganger. Her kan du legge til nye personer og brukere, med forskjellige tilganger.
Standardtilgangene for en bruker er: (klikk på rollen, for å lese mer)
En administrator er en superbruker som kan gjøre alt. Om det er teknisk, redigere filer, legge til og slette utvidelser, temaer og brukere. Denne brukeren bør du ta godt vare på og aldri dele ut.
Kan ikke «ødelegge siden», men har full kontroll på innhold. Kan slette og opprette sider og innlegg, redigere kommentarer og kategorier. Kan redigere andres innlegg og sider også.
En forfatter kan opprette innlegg, men ikke sider. Her har vi litt om forskjellen mellom side og innlegg. Kan publisere innlegg.
Denne personen kan språkvaske, eller være en medskribent. Kan redigere innlegg og slette innlegg. Kan ikke publisere, og innlegg må godkjennes av en redaktør. Får ikke slettet allerede publiserte innlegg.
Kan lese, det er alt. Her kan du f.eks skille mellom innhold som er åpent for alle, eller kun tilgjengelig for en abonnent.
Om en tekniker skal hjelpe deg, så trenger de administratortilgang – så lenge det er mer teknisk enn tekster og publisering. Da skal du opprette en administratorbruker til vedkommende, som du kan slette igjen etterpå. Del ikke ut din egen adminbruker og passord.
Enkelte utvidelser kan legge til nye roller. Det er også mulig å lage egne roller og tilganger ved hjelp av en utvidelse. For eksempel kan en medlemsutvidelse kunne ha forskjellige medlemsnivåer.
Tips: Opprett 2 brukere til deg selv. En adminbruker, som du benytter til alt det tekniske, og en redaktør for å skrive og publisere. Om noen får tak i ditt vanlige passord, så får de ikke ødelagt siden din.
Under verktøy finner du import og eksport, nettstedhelse og eksport og sletting av personopplysninger. Når du begynner å legge til utvidelser, så kan en del av dem havne i denne menyen. For en nybegynner, så er det egentlig ganske lite interessant å finne her.
Det er greit å vite at om du installerer en utvidelse, og ikke finner innstillingene, så kan de ligge her.
Innstillinger skal vi gå litt mer nøye igjennom, for dette er viktig at du kjenner til og behersker.
Standard innstillinger er:
Her kan du stille inn:
Nettsidetittel og slagord kan du også endre når du tilpasser temaet. Dette er samme informasjon.
Advarsel! Ikke endre på nettsidens URL. (WordPress-adresse (URL) og Nettstedsadresse (URL)) Da vil du ikke lenger ha tilgang til kontrollpanelet og siden vil ikke virke. Denne endres kun i forbindelse med bytte av domenenavn. Eller om du flytter siden fra et domene til et annet.
Epostadresse for administrasjon: Dette feltet er epostadressen som WordPress bruker for å sende systemvarsler m.m.
Medlemskap: Alle kan registrere seg. En boks av eller på.
Når denne er på, så er det mulig for hvem som helst å registrere seg som abonnement.
Standardrolle for ny bruker: Her kan du velge hvilken rolle, nye brukere skal ha som standard. Abonnement er anbefalt.
Nettstedspråk: Denne er faktisk litt viktig med tanke på synlighet i søkemotorer. Nettstedspråket sier noe om hvor kundene dine er. Vil du ha norske kunder, sett norsk.
Resten har med tid og tidsformat å gjøre. Viktig å sette, slik at om du får en ordre eller henvendelse, så vet du når den er plassert.
Husk å lagre endringer.
Her er det ikke så mye å velge mellom. Du kan velge standardkategori for innlegg. Og sette opp mulighet for å publisere ved å sende en epost. Det medfører selvsagt en risiko for at noen kan avsløre epostadressen og publisere innhold rett på nettsiden.
Oppdateringstjenester: Dette er en varslingstjeneste til blogkataloger og diverse andre tjenester om at nettsiden din er oppdatert med nytt innhold. Dette er en fin måte å få ut budskapet om oppdateringer på din WordPress nettside – men ikke noe du trenger å tenke på akkurat nå.
Her er det et veldig viktig punkt i innstillingene!
Synlighet for søkemotorer! Dette feltet varsler søkemotorer som Google om de skal vise, eller ikke vise din side i sine søkeresultater.
Tips, mens du produserer nettsiden, så kan dette punktet være avkrysset, slik at siden ikke indekseres (tas opp i søkeresultatet).
Når siden er ferdig, tar du bort merket, slik at siden kan indekseres.
Svaret på «hvorfor vises ikke min nettside i Google» ligger svært ofte her!
Forsiden din viser:
Om fremsiden på nettsiden viser feil webside, så kan årsaken ligge her.
Antall innlegg som kan vises maksimalt: Default er 10, her kan du velge hvor mange innlegg som skal vises på innleggsiden. Dette kan du ofte tilpasse i selve designet. Tror ikke jeg har justert dette feltet noen gang.
Resten har med RSS å gjøre, det hopper vi over for nå.
Husk å lagre endringene.
Her er det en del innstillinger å gå igjennom. Spesielt om du tillater kommentarer og diskusjoner på din nettside/blogg.
Hvert enkelt punkt er ganske forståelig.
Du kan blant annet si noe om hvem som kan kommentere, legge på moderering, automatisk stenge kommentarfelt med mere.
Om du ikke tillater kommentarer, så kan det være lurt å slå av: Tillat lenkevarslinger fra andre nettsteder (tilbakeping) på nye innlegg.
Her kan du definere noen standardstørrelser på bilder som du laster opp.
Du kan også velge å skru av måned og år på mappestrukturen for bilder.
Her ønsker du å gjøre en endring. Anbefaler på det sterkeste å bruke «Innleggsnavn» eller egendefinert struktur, om du ønsker å kunne legge til f.eks kategorien før innleggsnavnet.
Her finner du også en innstilling for kategori og stikkordprefikser, som er en ekstra /noe/ før kategorinavnene. Det er kun i spesielle tilfeller det er aktuelt, så jeg vil anbefale å la de stå i ro.
Vurderer du å starte nettbutikk med WooCommerce? Da finner du også «Produkt» og «Butikk» prefiksene her som du kan endre på til noe mer passende for din nettbutikk. Det dukker ikke opp, før utvidelsen «WooCommerce» er aktivert.
Her finner du veiviser for å opprette personvernserklæring. Dette er ekstremt viktig, og er nødvendig for at din nettside skal være i tråd med norsk lov.
Om du ikke har hørt om GDPR og Personvern, så er dette noe du må sette deg inn i om du skal samle inn persondata på nettsiden, eller bruke sporingskoder fra analysesystemer eller sosiale medier.
Regelverket kan være komplekst, og vår anbefaling er å søke juridisk bistand om du er usikker på dette temaet.
Brudd på personvernet kan straffes med ganske store bøter.
Nå har vi vært igjennom alt av innstillinger og felter som du finner som standard i WordPress.
WordPress kommer ferdig installert med et standard-tema, og fremsiden ser ut som på bildet nedenfor før du har gjort endringer.
WP kommer med to sider, ett innlegg, en kommentar, 2 utvidelser og 3 forskjellige temaer som standard.
Du kan slette innleggene, sidene, kommentaren, 2 av temaene og utvidelsen «Hello Dolly».
Akismet Anti-spam kan du aktivere.
La oss komme i gang:
Gå til Sider → «Legg til ny»
Skriv inn en tittel: «Min nye side»
Trykk på publiser (to ganger)
Se etter en knapp på høyre side hvor det står «vis side»
Gratulerer, og med det slutter min gjennomgang av WordPress.
Har du gapt over for mye? Har sjefen satt deg på en oppgave du ikke har tid til? Ta kontakt så kan vi gi deg gode råd, hvordan din bedrift kommer i gang med en proff WordPress nettside som får kunder.
Lær om Gutenberg Blokkeditor:
https://www.wpbeginner.com/beginners-guide/how-to-use-the-new-wordpress-block-editor/
Her kan du lære hvordan du skriver gode artikler for nettsider.
Vurderer du hjemmeside til en bedrift? Da kan du tenke over dette først.
Anbefalt å følge på YouTube – WPTuts
Skrevet av Frode Heimen, SEO konsulent med 25 års erfaring som webutvikler.
Om du liker å lese om dette temaet, så har jeg skrevet 21 feil du gjør med din nettside på LinkedIn profilen min. Så kan du unngå dem.
Vi Gleder oss til å bistå
Vi Gleder oss til å bistå
WP Service & Support
Grandfjæra
6415 Molde
© WordPress Service & Support – SEO