WP Service & Support
Skrevet av Frode Heimen

Derfor trenger du hjelp med WordPress

Illustrasjon med klatrere som hjelper hverandre
Facebook
Twitter
LinkedIn

Det er nok mange som ikke vet at de trenger hjelp. For ting fungerer jo, man har trafikk og man får også kunder. – Har du laget alt selv? Kjempebra, men uten markeds-, utvikler- og weberfaring så har du garantert gjort mange feil med nettsiden.

Enkelt brukergrensesnitt er bra, men...

Med lav terskel for å starte, er verdensveven mer tilgjengelig for alle. Det i seg selv er bra. I dag kan hvem som helst sette seg ned å få ut en nettside i løpet av timer.  Hvorfor er det så galt da? 

Gode nettsider følger en del «best practices» og mange skrevne og uskrevne regler. Det er ting som man ikke kan vite er feil, som er feil. 

Hvor viktig er det visuelle designet? Det er flere undersøkelser på dette, og vi lar oss påvirke. Hele 75 % oppgir i enkelte undersøkelser at det visuelle uttrykket er avgjørende. 

Førsteinntrykket ditt av denne siden, fikk du for lenge siden. Det var trolig formet før siden var ferdig å laste inn. 

Du mister kunder etter et par tre sekunder med venting på at siden skal laste inn. 

Her får du ikke feilmeldinger. 

Google evaluerer flere hundre faktorer for å sortere ethvert søkeresultat. 

Uten å være kjent med bransjen, så vil du måtte lære på den harde måten (Slik som mange har gjort før deg, ikke noe galt i det, men kanskje dyrt…) 

Stor forskjell mellom suksess og fiasko

Hvordan navigasjonen og innholdet struktureres, har noe å si. I nesten 10 av 10 tilfeller hvor jeg skal jobbe med SEO for en klient, så kommer jeg til å radbrekke og bygge opp navigasjonen på nytt. 

Tenk rydding hjemme, putt like ting i samme boks, og forsøk å tenk ut hva som er de viktigste sidene du har – ikke gjem de bort. 

Denne grafen viser trafikken på en helt ok nettside, som har forsvunnet i mengden
Graf som går fra 400 til 4600 fra høsten 2020 til januar 2022
Her er en graf som viser utviklingen til en klient som har 10-doblet trafikken. etter mange år med "fornøyd"

Du vet ikke hva som er bra

Når man ikke har et forhold til måltall for nettsider, så er det vanskelig å vite hva som er et bra resultat. Man før en følelse når noe ikke er bra nok, og de fleste klarer å identifisere «ikke fornøyd»-følelsen. 

Det er derimot fornøyd-følelsen som ofte er feil. Vi møter igjennom vår jobb, underpresterende nettsider daglig. 

Det henger veldig sammen med grafene ovenfor, tenk å gå glipp av en mangedobling av trafikk i mange år, det er dyrt det. 

Suksess på nett er sjelden et one man band

Design, tekst, teknisk kvalitet, ytelse, struktur, markedsmateriell, annonsering, SoMe, konvertering og UX… Det å kunne alt i dag er umulig, på tross av enklere brukergrensesnitt, så er fagområdene blitt store og unike. 

Vi i bransjen er ofte spesialister, og håndterer et par tre ting på en gang. Gode teknisk og på SEO, dårlig på tekst og webdesign. God på design, mangler det tekniske, men flink med sosiale medier. 

Det er alltid fordel med et team, og derfor lykkes man sjelden med å sette i gang selv. Ikke fordi man ikke er flink, men fordi man konkurrerer mot hele team, hele tiden. 

Prøv gjerne likevel

Prøve og feile, er for mange den beste måten å lære på. Det er mange som kommer inn i denne bransjen som selvlært. Og du kan selvsagt bli god. 

Her er likevel en liste som kan si noe om hva du bør søke råd om:

  • Sikkerhet på nett
  • Søkeord og søkevolum
  • Trygge plugins
  • Konkurransesituasjonen
  • Muligheter og potensial (hva er et godt mål?) 

Den dagen du trenger hjelp, uansett om det er før oppstart, under drift, eller etter kræsj, så er det bare å kontakte oss.