WP Service & Support
Skrevet av Frode Heimen

10 vanlige feil ved din nettside

Illustrasjon av nettside med butikk
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Når man hjelper andre med deres nettsider, så bygger man seg opp en ganske stor erfaringsbase over flere år. I denne artikkelen skal vi gå igjennom noen feil svært mange gjør når de lager en nettside, om de gjør det selv, eller bruker byrå. 

#1 - For mye

Den første feilen er at det er for mye. Av hva? Tenker du? – Alt. Når man finner ut at man kan skape en animasjon, så animeres alt. Når man blir glad i bilder, så blir det for mange. 

Når man skal informere så blir man for ivrig (ok, den siste skjer meg støtt…)  

– Motsatsen her, er at det er for lite. For lite tekst, for lite informasjon, ingen bilder.  

#2 - Rotete struktur

Hvordan navigasjonen og innholdet struktureres, har noe å si. I nesten 10 av 10 tilfeller hvor jeg skal jobbe med SEO for en klient, så kommer jeg til å radbrekke og bygge opp navigasjonen på nytt. 

Tenk rydding hjemme, putt like ting i samme boks, og forsøk å tenk ut hva som er de viktigste sidene du har – ikke gjem de bort. 

#3 - Feil størrelse på bilder

Dette er veldig vanlig. Bildets størrelse har flere dimensjoner høyde x bredde, dpi (dots per inch)  og i sum får bildet en filstørrelse. 

Laster du opp et bilde rett fra mobilen, så blir det for stort. 

Bilder kan skaleres og komprimeres. Skaleres, er å forminske høyde og bredde, samt evt justere dpi. Når vi komprimerer så forringer vi kvaliteten, og filstørrelsen krymper. Du vil se at et overkomprimert bilde blir kornete. 

Trikset er å finne riktig balanse mellom kvalitet og filstørrelse. 

Før og etter kompresjon - for mye komprimert
Bildet til venstre er 29 kb - Bildet til høyre er overkomprimert til 5kb. Dette for å vise at komprimering går ut over kvaliteten. og du må stoppe før kvaliteten forringes. Det opprinnelige bildet som jeg brukte for lage dette var på 600kb

#4 - Feil publiseringsløsning (CMS)

Det å velge riktig CMS er ikke alltid enkelt. Det er ikke nødvendigvis slik at enkelte er bedre eller dårligere enn andre, men mer riktig eller feil til ditt formål. 

Skal du starte med varetransport, så kjøper du ikke en Fiat 500, elbil. Skal du pløye jorder så trenger du traktor. Hva du ønsker å oppnå er ganske avgjørende for hvilken løsning du skal velge. 

Skal du tjene penger på en nettside, så må du velge riktig. Spørs oss først. Og ja, i 90-95 % av tilfellene så kommer vi til å anbefale WordPress. 

 

#5 - Feil serverløsning

Litt det samme som med valg av CMS. Servere har forskjellig ytelse og forskjellig pris. Her er vanlige feil å velge servere som er for store eller for små. 

Hvor serveren står kan også være avgjørende for hastigheten på nettsiden. Noe som igjen er viktig for blant annet synlighet i søkemotorer. 

Tommelfingerregel:
Svært rimelig server, typisk under 75 kroner pr måned egner seg ofte best til hobbybruk og læring. 

Rundt 90 – 200 pr måned kan gå for mange oppstartsbedrifter og i noen tilfeller være bra, andre tilfeller være for dårlig. For små sider med lite trafikk. 

Fra 400 – 900 får du ofte god hosting, gir høy ytelse og kan også brukes på små nettbutikker. 

Store nettbutikker, bør planlegge kostnader på 1500 – 2500 eller mer. 

Merk: Dette er grovt. Det kan være gode løsninger til gode priser, og motsatt. Men du får sjelden gode løsninger når prisen koster omtrent det samme som en søndagsavis. 

 

#6 - Feil bruk av ord - stammespråk

Når alle leter etter elektrikere, så bør man ikke si at man tilbyr installasjonstjenester.  Fasiten her krever gjerne hjelp av av en SEO-konsulent. 

Men du kan spørre kundene dine. Hva skriver du når du leter etter våre tjenester? 

Webhotell i google søkefelt
Ubuntu, server, webhotell, webserver, host, webhost, sted å lagre nettside. Ordvalgene har noe å si

Jeg forstår godt at dette ikke er lett å få til uten erfaring. For også ordets konkurransesituasjon har noe å si. Her kan det være mye å hente på å få profesjonell hjelp. 

Men prøv å unngå stammespråk. 

#7 - Ikke tenkt på sikkerhet

Sikkerhet på nett er ganske viktig. Om du åpner en butikk i storgata i hjembyen din, så kommer du til å ha lås på døra. Kanskje kjøper du alarmsystem også. 

Sikkerhet på nett kan være på prisnivået til en sykkellås, og er en svært rimelig forsikring. Vi har opplevd å lage nettsider helt på nytt for klienter som har fått årevis med arbeid ødelagt. 

I stedet for å kjøpe ny nettside, kunne de hatt 100 år med sikkerhetsløsninger på nett.

Sikkerhet er obligatorisk. 

 

#8 - Du oppdaterer ikke nettsiden

Utdatert informasjon, ny adresse, noen har sluttet, noen har begynt. Tilbudet som du kjørte våren 2020 står der fortsatt. Sider som ikke oppdateres samler støv og forsvinner. 

Det motsatte er også et problem. Du oppdaterer hele tiden, stadig nye sider, noen slettes, noen skrives om, eller flyttes – uten at du vet hvordan man skal behandle flyttinger og slettinger.  

 

#9 - Har ikke sjekket konkurrentene

Hvor gode er konkurrentene dine? Hvor store er de? Hva gjør de, som fungerer? Har du i det hele tatt en mulighet til å komme inn på markedet? 

Når vi møter nettsider som ikke selger, så er det ofte en sum av mange av disse punktene. Siden blir usynlig, mangler troverdighet og brukervennlighet. 

4 av 100 besøkende bør bestille, eller ta kontakt. Hvis ikke er det en stor fare for at du bommer. Dette tallet varierer fra bransje til bransje – men har du 1000 besøk og 0 business, så er noe feil. 

 

#10 - Ingen overordnet plan

Spesielt om du skal selge noe, så bør du ha en plan. Hvor skal du markedsføre, hvem vil du nå? Hvilket innhold eller informasjon må du ha på nettsiden? Skal du produsere innhold jevnlig? 

Mange lager nettsider på innfallsmetoden. Legger til noe fordi de så en kul funksjon.  Noen har flaks, men mange som lykkes, har en plan. 

 

Om du liker å lese om dette temaet, så har jeg skrevet 21 feil du gjør med din nettside på LinkedIn profilen min.